Det er tankevækkende at mere end 440 københavnere dør af luftforurening hvert år, samtidig vil kommunen have nedsat hastigheden for biler i kommunen, hvilket vil øge forureningen i hovedstaden.
Et af hovedargumenterne for at sætte hastigheden ned er at mindske udledningen af CO2, Københavns Kommune forventer, at den lavere hastighed vil reducere CO2-udledningen med 14.500 tons om året.
Men det stik modsatte er tilfældet, benzin- og dieselbiler udleder nemlig mere CO2 ved at køre 40 km/t. end ved at køre 50 km/t. og udledningen er endnu større ved 30 km/t. Det fremgår bl.a. af EU’s officielle model for udledninger for vejtrafikken.
Når Københavns Kommune alligevel mener, at en lavere hastighedsgrænse vil give en CO2-besparelse, er det ud fra en forudsætning om, at hastighedsnedsættelserne vil få flere til at lade bilen stå.
Den præmis er jeg ikke enig i, de bilister, der kører i København, gør det, fordi de har et ærinde af den ene eller anden slags i byen, og fordi der ikke er et bedre alternativ til bilen for dem. Desuden er det så dyrt at have en bil i København pga. stadig højere parkeringsafgifter på offentlige veje og hvis man ikke ligefrem er så heldig at have en parkeringsplads på sin ejendom, er det meget dyrt at have bil i København.
Forslaget fra Københavns Kommune vil altså betyde en øget CO2-udledning, og dermed forringer man folkesundheden for dem, der bor eller har deres daglige gang i byen. Samtidig med at man øger generne, samt udgifterne for bilejere, der i øjeblikket ikke kan få øje på bedre alternativer.
Jeg mener at Københavns Kommunes fokus sætter folks liv på spil ved at øge forureningen, for at fremme sine egne politiske holdninger om biler ud af byen.
Derimod ville billigere og bedre offentlig transport, og bedre forhold for cyklister, både gavne miljøet og borgerne i København.
Med venlig hilsen
Flemming Biirsdahl
Stolt medlem af Moderaterne
—
Kilde:
https://www.kk.dk/sites/default/files/2021-09/aarsrapport_2020_final-a%20%281%29.pdf